Direktlänk till inlägg 20 november 2013

Jag luktar SKUNK!

Av Leo Melin - 20 november 2013 14:38

 

Igår fick matte för sig att duscha mig....det har inte hänt så ofta på den sensaste tiden, så nu tyckte hon att det var det dags! Tyvärr, hade hon inte något hundschampo hemma, så då tog hon lite ur tvåbentingarnas flaska och masserade mig med. Jag kände på en gång att det här kommer inte att bli bra! Det luktade nämligen SKUNK - och detsamma luktade jag efteråt! Och jag luktar fortfarande - idag! 


När matte lämnade mig till Luddes matte imorse, sa hon att jag luktade DOVE...som hon kallar det. Jag kallar det SPUNK! Luddes matte kände det direkt....hon skulle inte behöva dammsuga idag med sin dammsugare med doftkulor i....det gick lika bra med att ha mig inomhus. Samma doft - nästan. 


Ludde däremot var mycket skeptisk till hur jag luktade....han är ju också en fyrbenting som har lite intelligens till skillnad mot de tvåbenta. Vi fyrbenta har ju inte alls samma doftpreferenser som de tvåbenta. Jag kan för allt i världen inte förstå att de vill gå runt och lukta som de gör! Ibland möter jag tvåbenta som doftar något helt förskräckligt....då har de duschat på sig något extra på kroppen eller knoppen...som de tycker fyller en funktion och som luktar extra gott! När det är tvärtom! 


Nej, tacka vet jag oss fyrbenta som luktar naturligt gott....och när vi dessutom rullar runt i något extravagant utomhus....då är ju doftsensationen total! För oss fyrbenta är dofter A o O...det är det som är det viktigaste för oss. Luktsinnet är nämligen det viktigaste sinnet för oss. Våra nosar har 220 miljoner luktsinneceller medan de tvåbenta har endast cirka 5 miljoner. Det är därför vi kan utbildas till att hitta dofter som annars är svåra att upptäcka t ex narkotika, bomber, minor, mögel etc. Och varje gång vi är ute och går med våra tvåbenta så känner vi miljardtals olika dofter. Och vi har dessutom ett fantastiskt luktminne så när vi har identifierat en doft "sparar" vi den doften i vår hjärna. Så nästa gång vi träffar på samma doft igen har vi full koll. När vi stannar extra länge för att nosa på en doftfläck är det för att det troligtvis är en ny doft som vi måste undersöka och lägga på minnet. Fiffigt va! 

Så ni kan väl förstå hur jag känner mig vid det här laget....och vad ska alla mina kompisar tycka....när jag nu går runt och luktar SPUNK! De har ju ingen aning om att det är jag....LEO Rondellhunden som de träffar på! Ja, matte får nog ta och tänka om....för den här SPA-behandlingen går jag inte med på en gång till! 

 

Vov Vov

Leo


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leo Melin - 14 januari 2014 19:59

  Jodå, matte menar tydligen allvar med att nu är det dags att få bort det lilla hullet som jag lagt på mig under vintermånaderna. För idag fick Ludde och jag gå en tråkpromenad med matte och lillhusse. Den där tråkiga som bara går rakt, rakt fram...

Av Leo Melin - 13 januari 2014 18:36

  Jo, jo.....julen kan också sätta sina spår hos en fyrbenting! Och det har det gjort på mig....säger matte. Hon säger att jag har blivit "trind". Vad nu det betyder.....   Egentligen är det så, att jag helt enkelt har lagt på mig lite i vikt....

Av Leo Melin - 9 januari 2014 20:21

  Eftersom det ändå är vinter tycker jag att det kan komma lite snö, för allt blir så mycket roligare när man kan leka och springa i det mjuka vita. Jag har haft så mycket roligt med mina kompisar i snön...och det bästa av allt är ju att det gör m...

Av Leo Melin - 7 januari 2014 21:46

  Matte är ingen vintermänniska, men just nu är hennes högsta önskan att det kommer lite kyla och med den lite snö....för hon har ledsnat på att jag droppar av lervatten efter att vi varit ute på våra promenader. Och sanningen att säga....så har j...

Av Leo Melin - 4 januari 2014 11:10


   Igårdagens tidning fastnade mattes blick på en text om polishunden Brolle. Anledningen var egentligen att en av hennes stora idoler är sångaren Brolle..så hon tyckte det var lite roligt att hunden hade samma namn.    En historia som kan väck...

Presentation


Rondellhunden Leo, det är jag. Som bloggar om min vardag som hund.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards