Direktlänk till inlägg 24 november 2013

Jag - ett plåster

Av Leo Melin - 24 november 2013 16:09

 

Jag är en känslig hund, känner av stämningar och lever mitt liv via mina nära och kära och är det så att behovet finns - då är jag deras plåster. 

 

Vi fyrbenta har väldigt lätt för att känna av - stämningar, miljöer, människor och mycket, mycket annat. Vi är som vandrande känselspröt. På både gott och ont för ibland kan vi också fara illa över att vi är såna känsliga varelser. Sen finns det ju de som är mer känsliga än andra. Och jag hör till den första kategorin. 


Jag är ett plåster, som lillhusse säger - egentligen är det tvåtydigt - för jag är både ett plåster i den bemärkelsen att jag ständigt följer efter....som ett plåster....men jag är också ett plåster genom att jag helar. När det gör ont, mildrar jag det onda - matte behöver mig mycket nu....jag är hennes plåster. Jag känner att matte har ont.....i själen....så jag ger henne mycket kärlek nu. Det är vi fyrbenta väldigt bra på. 


Och det har de tvåbenta kommit på...därför finns vi också inom vård, skola och omsorg, där vi arbetar för att ge stöd till de som behöver. En terapihund arbetar för att öka människors motivation, välbefinnande och hälsa. En terapihund arbetar med fysisk, psykisk, social och kognitiv träning. Vi används för terapeutiska besök hos människor som är inlagda på till exempel sjukhus, vårdhem, fängelse och psykiatriska institutioner, för att förbättra deras livskvalitet. Och vi ska tåla att bli klappade och kelade med av helt okända personer.

 

Jag vet inte om jag direkt skulle passa som terapihund, för det är jag säkert alldeles för vek, men som familjens plåster duger jag alldeles utmärkt. I min egen invanda miljö är det enkelt att vara och finnas för de tvåbenta i min omgivning. Dem gör jag allt för, för de är så viktiga för mig. Och känslan är ömsesidig - det känner jag. 

 


Vov Vov

Leo

 
 
johanna

johanna

3 december 2013 14:09

så jättefin! :)

http://amyochvarghunden.blogg.se

Leo Melin

3 december 2013 20:22

Tack! Vov!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leo Melin - 14 januari 2014 19:59

  Jodå, matte menar tydligen allvar med att nu är det dags att få bort det lilla hullet som jag lagt på mig under vintermånaderna. För idag fick Ludde och jag gå en tråkpromenad med matte och lillhusse. Den där tråkiga som bara går rakt, rakt fram...

Av Leo Melin - 13 januari 2014 18:36

  Jo, jo.....julen kan också sätta sina spår hos en fyrbenting! Och det har det gjort på mig....säger matte. Hon säger att jag har blivit "trind". Vad nu det betyder.....   Egentligen är det så, att jag helt enkelt har lagt på mig lite i vikt....

Av Leo Melin - 9 januari 2014 20:21

  Eftersom det ändå är vinter tycker jag att det kan komma lite snö, för allt blir så mycket roligare när man kan leka och springa i det mjuka vita. Jag har haft så mycket roligt med mina kompisar i snön...och det bästa av allt är ju att det gör m...

Av Leo Melin - 7 januari 2014 21:46

  Matte är ingen vintermänniska, men just nu är hennes högsta önskan att det kommer lite kyla och med den lite snö....för hon har ledsnat på att jag droppar av lervatten efter att vi varit ute på våra promenader. Och sanningen att säga....så har j...

Av Leo Melin - 4 januari 2014 11:10


   Igårdagens tidning fastnade mattes blick på en text om polishunden Brolle. Anledningen var egentligen att en av hennes stora idoler är sångaren Brolle..så hon tyckte det var lite roligt att hunden hade samma namn.    En historia som kan väck...

Presentation


Rondellhunden Leo, det är jag. Som bloggar om min vardag som hund.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards